Landets främsta reklamfilmer skapas i Karis

- Premium: Story
Minns du din favoritreklamfilm på tv? Med stor sannolikhet är Hellefilms Oy från Karis delaktig i just den reklamen. Anders Helle hör till de främsta i landet på post-production och välgjorda reklamfilmer för landets största företag är hans specialitet.
Jag träffar Anders Helle på hans kontor och editeringsrum i centrala Karis. I det ljusa och trivsamma rummet färdigställs och slipas reklamfilmer för stora företag som Finnair, VR, Snellman och Vasa Elektriska. Ja, sådana reklamfilmer som du nyligen antagligen sett på tv eller på nätet.
- För mig har det blivit jättemycket high end projekt, det vill säga reklamfilmer för stora firmor. Kraven är höga och det har jag blivit van med sedan början, då jag på ett lyckligt sätt började jobba med dom största firmorna. Jag är van med det och är inte heller rädd för det, säger Anders Helle.
Han har jobbat i branschen sedan år 2000 och från start specialiserat sig på editering av videomaterial samt visuella effekter. Pålitlighet, kvalitet och erfarenhet är det som idag skiljer honom ur mängden och gör att Hellefilms Oy är en namnstark aktör på post-production marknaden i Finland.
- Erfarenhet och ett visst lugn och viljan att göra bra och ordentligt. Jag är kanske till och med lite för självkritisk ibland, men man vill ju alltid erbjuda bästa möjliga kvalitet, understryker Anders Helle.
Vad är post-production?
Digital bildbehandling var någonting ganska nytt och på stark frammarsch i början av 2000-talet. Anders Helle, som redan under studierna till medianom riktat in sig på editering av video, hade lyckan att via praktikplatser få in foten i dom hetaste post-production bolagen inom branschen.
- Den digitala bildbehandlingen levde just då en stark förändringstid och det väckte mitt intresse. Även om jag inte var så teknikintresserad, såg jag genast de förbättrade möjligheterna för videoeditering.
- Visuella effekter innehåller enormt mycket olika saker. Men som ett alldeles konkret exempel kan jag t.ex. putsa bort en lampa eller en mikrofon som inte får vara i bilden eller ändra och komponera in element eller grafik i en rörlig bild.
I praktiken bearbetar Anders videomaterial som redan filmats och färdigställer en story enligt instruktioner från en regissör eller ett produktionsbolag, efter det gör han eller hans underleverantörer de effekter, putsningar mm. som behövs. De flesta reklamfilmer är mellan 30-60 sekunder långa och kan innehålla otroligt många detaljer som skall stämma.
- Jag gör visuella effekter, och mycket offline editering, då man klipper ihop själva filmen så att storyn fungerar. Sen görs färgkorrigering och ljud på annat håll. Jag gör även online klipp, då allt färdigställs, grafiken och logon tilläggs och den färdiga reklamfilmen skickas till kanalerna eller nätet för sändning, berättar Anders.
Vilka typ av jobb inspirerar dig?
- Själva storyn en smaksak, men jag har alltid tyckt och roliga och modiga reklamer. Visst sitter jag ibland och skrattar redan när jag klipper.
- I klippet förverkligar jag alltid en idé på bästa möjliga sätt och en del saker gillar jag mera än andra, men det är alltid kul att jobba med kvalitativt material.
Ett kreativt teamarbete
Att skapa film är oftast ett teamarbete. Det behövs specialkunnande av många olika slag för ett bra slutresultat och den kreativa processen är ett skapade arbete där teamet i bästa fall sporrar varandra. Det räcker inte enbart med en stark teknisk kompetens.
- Det här är väldigt starkt ett socialt arbete. Du måste komma överens med människor och kunna jobba i grupp och tillsammans göra sådant som kunden vill ha. Du måste kunna diskutera fram ett slutresultat, betonar Anders.
Just den delen av arbetet anser han att är den största rikedomen med att arbeta inom denna bransch. Även om stressnivån ofta är hög och tidtabellerna pressade är arbetet givande.
- Det är en rikedom att det finns människor med olika åsikter. Jag tycker att vi har supermycket trevliga människor och kiva firmor inom branschen. Visst är tidtabellerna ofta stressande, men ändå hålls alltid en bra feelis.
- Ambitionsnivån är alltid ganska hög. Jag är glad över att jag hittat den här branschen.
Den negativa sidan är enligt Anders svårigheten att planera på lång sikt. Post-productionjobben kommer in med ganska kort varsel och som privatföretagare gäller det att alltid vara anträffbar.
- Tidtabellerna ändras allt som oftast och eftersom jag är helt i slutändan av produktionen och det påverkas alltid. När jobbet drar ut på tiden annanstans kan jag sitta och vänta en vecka, och sen får jag materialet just före det skall vara färdigt, beskriver Anders rollen av post-production.
Karis är bekvämt
För att hantera post-production för reklamfilm behövs förutom ditt eget kunnande endast en effektiv dator, lämplig programvara och ett nätverk med möjligast stor kapacitet. Detta gjorde det även möjligt för en av de främsta inom branschen att starta eget och sedan 2014 driva verksamheten i Karis.
- Det blev naturligt när jag grundade eget. Jag började med ett kontor i Helsingfors men det kändes inte logiskt att pendla dit varje dag, det gav inget mervärde. Nog åker jag fortfarande till Helsingfors till kunder någon gång i veckan men jobbar till största delen här, beskriver Anders.
Karis har varit det perfekta stället att bo och jobba på och Anders uppskattar alla de fördelar som finns på en liten ort. För att hålla sig uppdaterad men var som sker inom branschen gäller det att med jämna mellanrum ta sig tid att besöka Helsingfors som är branschens självskrivna centrum i Finland.
- Visst försöker jag besöka branschevenemang. Nu senast var jag på den stora reklamfilmsgalan för att träffa kolleger och kunder.
-Jag trivs här och det är bekvämt i Karis. Det är bra att bo och verka där man betalar skatt, konstaterar Anders.
TEXT: Ilse Klockars, Place2Go / BILDER: Janica Söderlund, MR Media