En charmig matbod i hjärtat av designbyn

Mitt bland alla design- och hantverksbodar i Fiskars finns den lilla charmiga matboden. De färggranna hyllorna lockar till upptäcktsfärd; ekologisk choklad, granskottsskumpa, lokalt tillverkad müsli, kombucha, kryddor och ett urval hälsokostprodukter. Det är ett underbart lockande utbud, och till hösten utlovas nyheter som detox-behandlingar och inspirerande matkurser.
I det lilla gula huset verkar sedan våren den förtjusande boden Ruokapuoti Lumo och inne i affären huserar Ville Huuki som gärna talar för småproducenterna och mat av hög kvalitet. Vi frågade Ville om storyn bakom Ruokapuoti Lumo.
Hur skulle du beskriva Ruokapuoti Lumo i Fiskars?
- I Raumo verkar Ruokapuoti Lumo som har rankats som en av landets bästa mataffärer och tillsammans med Tero Suhonen som äger den affären beslöt vi oss för att öppna en lillasyster i Fiskars. Tanken är inte att det skall vara en regelrätt mataffär utan snarare ett ställe där besökare hittar små souvenirer och lämpliga matprodukter. I vårt urval är det kvaliteten som avgör, oavsett om det är en liten godsak eller en inre filé av ren.
- Till stilen vill vi likna en gammal bybutik med lite nyare ekologiskt tänk och hälsokostprodukter. Vi har färdigt valt ut ett sortiment av högklassiga produkter för kundens del. Vi strävar efter att hitta sådana produkter som direkt stöder människors utkomst och välfärd.
Hur kom det sig att ni ville öppna just i Fiskars?
- Jag besökte Fiskars för första gången i april och konstaterade att det är ett fantastiskt fint kulturellt ställe. Jag är en bymänniska, och anser att byar och samhällen utgör en viktig del i människornas liv. När det visade sig att detta utrymme var ledigt, kollade jag in det, åkte hem och kontaktade genast Tero, som svarade: jo, vi gör det! På två veckor byggde och öppnade vi boden!
- Det var kärlek vid första ögonkastet; till stället och den gemensamma företagsamheten på orten. Alla har sina egna grejer men det är även möjligt att med stark gemenskapsanda göra saker tillsammans. Sammanfattningsvis var det miljön, landskapet, historien och den aktiva samhörigheten som gjorde att vi valde Fiskars.

Vad erbjuder ni för produkter?
- Målsättningen är att det skall finnas något för alla. Vi har många slags produkter, och vi har ingen specifik målgrupp. I en familj med tre barn skall alla hitta något som intresserar.
- Vi skulle gärna ha mera färska varor men kundernas köpbeteende stöder inte det. Ofta är kunderna i Fiskars på ett dagsbesök och då passar mindre produkter och lokala grejer bättre.
För vem passar era produkter speciellt bra?
- Under sommaren strävar vi efter att betjäna besökarna och på ett bra sätt komplettera det totala utbudet på orten. Nu under hösten gör vi mera samarbete på orten och bland annat kaffe från små rosterier har varit populärt bland lokalbefolkningen. Dessutom försöker vi ta in produkter som kompletterar de lokala småbryggeriernas utbud.
- Fiskars kändes för mig på förhand som ett ställe med en stark närmatsimage, men när jag kom hit infriades mina förväntningar dessvärre inte. Det saknade jag själv och det kändes som om här finns ett behov, utrymme och en öppning för ett sådant utbud.
Vad är viktigast för er som företagare?
- Den absolut viktigaste saken för oss är betydelsen av god kvalitet. Alltså betydelsen av ren mat för människan och för jordmånen. Och ekonomins direkta inverkan på utveckling, en högklassig mat syns snabbt i utvecklingen av välfärd på många plan.
- Våra viktigaste värden är kvalitet, renhet och etik, utgående från dessa gör vi alla våra val.
Hurdana nyheter har ni på kommande i höst?
- Det nya för i höst är coachningar och olika små kurser i välmående, t.ex. i att tillreda smoothies eller hälsosamma frukostar. Vi kommer att samarbeta med kunniga inom olika områden och målsättningen är att arrangera evenemang kring välmående, även på beställning för grupper.
- Inom den närmaste månaden kommer vi att öppna en av landets få detox-salonger. Vi vill sprida kunskap om modeordet detox och vad reningen av kroppen innebär på ett säkert och fungerande sätt. Kroppen har sin egen mekanik för detta och denna vård stärker kroppens egen funktion.
Vad vill ni utveckla till nästa sommarsäsong?
- Sommaren gick bra och vi nådde våra mål. Många saker hann vi inte prova denna sommar och vi vill fortsättningsvis erbjuda ett utbud som behövs.
- Nästa sommarsäsong vill vi synas ännu mera och även söka oss utanför butiken. Kanske vi kommer att synas på torget eller i gatubilden på något sätt, i vilket fall som helst vill vi delta mera.
TEXT: Ilse Klockars, Place2Go / BILDER: Janica Söderlund, MR Media