Skeppsdal är Västnylands Noaks ark

Oavsett om det gäller en hund som rymt eller en familj som önskar sig en söt liten kattunge, är det oftast Skeppsdal i Barösund som nämns som lösningen. Runt kaffebordet, och i form av tips på sociala medier, är hemmet för hittedjur bekant runt om i Västnyland, nästan som regionens egen Noaks ark.

Det röda lilla huset ligger alldeles invid havet på Barölandet i Ingå. På gården möts besökaren av sällskapliga katter, hundar och grisar; längre bort i inhägnaden skymtar åsnor och getter. Skeppsdal är ett privat hem, här bor Johan Holmberg tillsammans med sin fru Päivi Räty. Men samtidigt är deras eget hem även ett hem för omhändertagna och upphittade sällskapsdjur från Hangö till Ingå.

- Vi hjälper djur, det är vad vi gör. Officiellt kallas det hittedjurshem men i praktiken hjälper vi allt från sällskapsdjur till vilda djur. För tio år sedan grundade vi företaget Skeppsdal Family och har sedan dess haft kontrakt med Hangö, Raseborg och Ingå, säger Päivi Räty.

- Det står i lagen att kommunen måste ha ett ställe för upphittade tamdjur, och enligt avtalet med kommunerna sköter vi detta på området från Hangö till Ingå, fortsätter Johan.

Kärleken till djur är tydligt på Skeppsdal gård. En del av djuren har kommit för en kort tid, men slutligen fått stanna för gott. Duvor, kaniner och påfåglar bor i ett eget hus och på gården finns även ett separat katthus för katter, som väntar på att hitta ett nytt hem.

- Ute på åkern finns en get, en bock och en liten killing. De är alla dvärggetter. Där finns också två större kastrerade bockar, som båda som väntar på nytt hem.

- Vi har också en alpacka och en lama. De har varit här i tio års tid och blivit här, liksom två åsnor som kom till oss när ägaren behövde hjälp, berättar Johan.

previous arrow
next arrow
Slider

Vardagen på hittedjurshemmet

Under en normal dag på hittedjurshemmet är det full rulle. Telefonen ringer samtidigt som trimmaren kommer på besök, en hund skall föras till hemvård och en person vill komma och titta på katterna. Grisarna vill ha krafsningar på trynet och katterna myser.

- Vi försöker ha telefonen med oss hela tiden. Telefonsamtalen gäller allt från djur som har hittats till djurskyddsfrågor, eller folk som vill hjälpa eller donera något.

- Varje vecka är det någon katt som har försvunnit. Upphittade hundar brukar vi uppmana att hålla en timme eller två, då brukar ägarna dyka upp. Om inte, så försöker vi tillsammans med upphittaren ordna transport hit och kan läsa av det chip som hundarna brukar ha, och på så sätt få tag på ägarna. Vi har tyvärr oftast inte tid att själva hämta hittedjur, det mesta av vår fritid går åt till djurens skötsel, förklarar Johan.

Just nu finns det drygt 20 katter i katthuset och det finns mera än tillräckligt att göra. En stor del av katterna kommer från en population som omhändertogs i december 2019. Ursprungligen var katterna över 40 till antalet, nu har en del redan hittat nya hem.

- Varje dag skall rutinerna skötas. Kattrummet skall städas en gång per dag och det tar ganska länge, och därtill skall alla utedjuren ses till.

- Då katterna kom blandade vi mat i tio liters ämbar, ca 6-7 kilo på morgonen och samma på kvällen igen. Nu går det kanske ett till två matpaket per dag plus torrfoder, förklarar Johan.

previous arrow
next arrow
Slider

Hjälp behövs hela tiden

Det är många privatpersoner som vill hjälpa för att göra livet drägligare för oskyldiga djur som utsatts för vanvård eller kommit bort. En stor del material och mat samlas in runt om i Västnyland av människor som vill hjälpa.

- Vi får mycket material och mat som samlas in. Vid S-Market i Ingå har köpmannen satt en kärra vid kassan, där kunderna kan lämna donationer. Vi brukar tömma den cirka en gång i månaden.

- Det är dock bra att minnas att katterna är kräsna djur och den billigaste kattmaten innehåller inte tillräckligt med protein. Hellre kvalitet än kvantitet, det är mera nytta av den, påpekar Johan.

- Handdukar tar vi för det mesta gärna emot. Sådana behövs hela tiden till för att städa och klippa till trasor.

Förutom företaget Skeppsdal Family finns i regionen sedan några år tillbaka en understödsförening, Sydspetsens Djurskyddsförening, som har ett tätt samarbete med de aktiva på Skeppsdal. Föreningens penninginsamlingslov har varit ett sätt att lösa akuta situationer.

- Via djurskyddsföreningens penninginsamlingslov kom det bra med pengar för kattpopulationen på över 40 katter. Det är till stor hjälp under början av året.

- Varje katt skall ha mat, medicin, veterinärvård och vaccineringar. För att täcka kostnaderna tar vi en ersättning på 100-180 euro för kattungar och 50-100 euro för vuxna katter, berättar Johan.

Facebooksidan viktigt för kommunikation

Den viktigaste kanalen för kommunikation och akut hjälp är Skeppsdals Facebooksida. Här delas flitigt information om djur som är på rymmen, eller djur som hittats.

- Vår Facebooksida är vår viktigaste kommunikationskanal. Ju mera människor som följer oss där, desto mera hjälper det djuren. Om grannens katt är försvunnen, kan den efterlysas där, konstaterar Päivi Räty.

- Alla får gärna ta kontakt. Gärna via mejl eller FB om inte är akut, annars kan man ringa. Vill man hitta ett sällskapsdjur via oss skall man helst alltid först komma överens om en tid innan när man kommer på besök. Vill man bara se på djur finns t.ex. Lomamäen Lemmikkipuisto i Degerby och Rehndal i Kyrkslätt till förfogande, påpekar Johan.

I allvarliga fall av missvård av djur betonar Johan att Skeppsdal inte har befogenheter att ingripa. Då skall man helst tala med djurägaren, alternativt kontakta en myndighet, som sedan i sin tur kanske placerar djuret på Skeppsdal.

- Ibland ringer någon och vill att vi skall ingripa för att grannens hund som går ute i band dygnet runt. Men vi har inte sådana befogenheter. Då skall man kontakta den övervakande veterinären, eller polisen, om det är akut. Myndigheterna kontaktar sedan oss vid behov.

Även vilda djur i behov av hjälp hämtas till Skeppsdal året om.

- Det kommer svanar, igelkottar, unga ekorrar, fåglar, harungar och vitsvanskid. Vid behov kontaktar vi sedan annan expertis som exempelvis fågelkunniga Christer Kalenius i Svartå.

Så här när du Skeppsdal Family: Skeppsdal Family, tfn 045 111 0081, E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

TEXT: Ilse Klockars, Place2Go / FOTO: Janica Söderlund, MR Media

Viljan att skapa förutsättningar för unga spelare att utvecklas konkretiseras i form av ett unikt samarbete mellan fyra fö...

100 glada fotbollspelare kan inte ha fel. EIF:s fotbollsskola fortsätter att vara sommarens höjdpunkt för både nuvarande o...

En inspirerade mötesplats där vi tillsammans skapar en bättre framtid. Vi möts med framtidstro, förespråkar samarbete, f...

MR Media har under de två senaste åren planerat och utvecklat marknadsföringsplattformen Place2Go, som kommer att fungera s...