Horsbäckdagen – nu dubbelt större

Horsbäckdagen är i år ännu större och mer centrerad än i fjol. Evenemanget som passar hela familjen ordnas den 5 maj på besiktningsstationens gårdsplan.

Ifjol lockade evenemanget 1 500 personer, och allt lyckades över förväntningarna. Jippot hade då ett mindre utställningsområde, resten av programmet var utspritt till de deltagande företagen. I år satsar man på ett större gemensamt område där alla utställare finns samlade.

- Det är bekvämt för besökarna då allt finns på samma ställe, konstaterar Leif Sjölund från Truck Wash.

Man använder Hors-Power-bäckdagen som marknadsföringsnamn för årets evenemang. Som dragplåster finns ett tjugotal jänkare, ett tjugotal europeiska och japanska bilar och ett tjugotal motorcyklar. Dessutom finns ett par dussin företagsbilar på plats.

- Motortemat visade sig vara ett vinnande koncept redan ifjol, säger Peter Söderlund från Max's Energy. Samtidigt som företagen på Horsbäck handelsområde är kända för sina hästkrafter etablerar sig idag företag från olika branscher på området. Bland några nyetablerade företag kan man nämna Wi-Box och Sydbevakning. Förutom bilarna och motorcyklarna kommer det att finnas ett hoppslott för barnen. Hoppslottet står SOS-Hinaus för. Wi-Box Bakery & Kitchen säljer grillmat och drycker. Om kaffetanden börjar värka, kan man besöka kaffeståndet och köpa färskt kaffe

- Det är viktigt att förnya sig varje år, säger Mikael Roms från MR Media och Place2Go.

Som speaker för evenemanget fungerar den rutinerade Pati Limnell. Dessutom kommer det att spelas musik i bakgrunden.

- Här finns något för alla, säger Leif Sjölund.

Samarbete och samhörighet

Det finns en styrgrupp, som ifjol tog på sig ansvaret att återuppliva Horsbäckdagen. I styrgruppen sitter som bäst Klaus Sundblom från Hydroforest, Mikael Roms från MR Media och Place2Go, Peter Söderlund från Max's Energy, Kim Ahtola från Contrak och Leif Sjölund från Truck Wash.

- Som företagare vill vi vid sidan om vårt huvudsakliga arbete jobba för en bättre samhörighet på området. Genom att samarbeta är det både lättare och förmånligare att få så stor synlighet som möjligt i alla marknadsföringskanaler. Vi vill lyfta fram alla nya branscher, och visa att utbudet på området växer. Här byggs nya hallar hela tiden, och varje hall fylls, säger Roms, vars företag MR Media och Place2Go också flyttar till nya utrymmen i Horsbäck i september.

Responsen från områdets företag var mycket bra i fjol, och intresset för Horsbäckdagen har varit stort även i år. Det finns närmare hundra företag i Horsbäck, vilket innebär att det finns potential att ordna något ännu större i framtiden.

- Det lönar sig för företagen att delta i evenemanget även om de inte har något att ställa ut. Med att delta stöder man verksamheten på området, och lär samtidigt känna de andra företagarna, säger Roms.

Horsbäckdagen kan ses som en kickoff för sommarsäsongen. Evenemanget är gratis, och äger rum lördagen den 5 maj mellan klockan 10 och 14.



För ytterligare information:
Mikael Roms
e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. / Tel: 040 775 9080
Webbsida: www.mrmedia.fi

Text: Celinda Byskata, MR Media Oy Ab / Bilder: MR Media Oy Ab

Horsbäck är karlarnas och enmansföretagens paradis. När det kommer till att skapa arbetsutrymmen för bilmekare, målare, ...

Oy BN Bilservice Ab i Ekenäs är en etablerad bilverkstad som erbjuder bilservice, reparationer och plåtreparationer. Föret...

Wi-Box Bakery & Kitchen är det klappande hjärtat i Horsbäck. För kunderna som står vid den välfyllda disken gäller ...