Fiskars eldsjäl brinner för företagsutveckling

Hon är den sanna eldsjälen och inspiratören. En person som får saker att hända genom sitt starka kunnande och engagemang. Susanna Kankare utvecklar både företag och den gemensamma livsmiljön i Fiskars.
Fiskars är utan tvekan en av de mest inspirerande byarna hela i vårt land just nu. Bruket fullkomligt sprudlar av kreativitet och framåtanda. Som ett slags nybyggarsamhälle där både företagsverksamhet och själva livsmiljön utvecklas.
Susanna Kankare har varit bosatt i Fiskars i tio års tid och har under den tiden hunnit vara engagerad i otaliga projekt. Utanför Fiskars är hon mest känd som vd för det framgångsrika destilleriet Ägräs Distillery. Sedan sensommaren är hon även styrelseordförande för ONOMA, handelslaget för det lokala hantverkarna, formgivarna och konstnärerna i Fiskars. Jag träffar henne för att bättre förstå vad det är som händer i Fiskars, varifrån den starka drivkraften och utvecklingen kommer.
- Den otroligt starka gemenskapen och viljan att förverkliga saker har hållit mig kvar här. Det ploppar hela tiden upp nya saker, vi har bland annat startat ungdomsgård och lekpark tillsammans med den lokala byaföreningen, staden och Fiskars oyj. Om du på riktigt vill få saker till stånd, finns det knappast någon mera fruktbar omgivning än denna, konstaterar Susanna.
- Människorna här är kanske lite annorlunda och mera vidsynta. Det finns utrymme för mångfald, och i och med den kan många förverkliga sina egna grejer och det föds något nytt hela tiden.
Företagsutveckling, nya koncept och produktutveckling är hennes allra starkaste sida. Därtill har hon en förmåga att kunna inspirera människor till att själva vilja växa och utvecklas. Hennes starka nätverk i Fiskars leder till att nya och fruktbara kontakter har förutsättningar att skapas. När jag frågar henne om hennes styrkor svarar hon så här:
- Jag kan konceptutveckling, startupföretag och produktutveckling. Jag har gjort det så mycket att jag kan säga mig vara ganska bra på det, skrattar Susanna.
- Jag är bra på att få saker att hända, oavsett bransch. Det är min styrka. Jag kan fortfarande inget om att destillera, men behöver det inte heller, eftersom andra har den kunskapen. Min styrka är även en förmåga att inspirera människor.
Förmågan att förnya sig
Samtidigt som det i Fiskars råder en drivande framåtanda är det ingen hemlighet att det i många andra städer och byar är en utmaning för företag att överleva. Om den här damen kunde dupliceras och sparra företag i flera byar och städer i regionen skulle många av våra företag garanterat blomstra på ett annat sätt än idag.
Susanna har arbetat 10 år inom socialsektorn med familjearbete och utveckling av nya tjänster innan hon via sammanträffanden blev vd på Ägräs Distillery. Just nu är hon märkbart inspirerad av de nya utmaningar som styrelseordförandeskapet inom Andelslaget ONOMA för med sig.
- Jag är entustiastisk över att få ta mig an utvecklingen av Onomas affärsverksamhet och verksamhet. Andelslaget är en av brukets största arbetsgivare och även till omsättningen en betydande aktör. Hela andelslaget är inne i en stark tillväxtfas och jag tillsammans med hela teamet brinner för att få vidareutveckla andelslaget. Vi vill göra det med respekt både för traditioner och anseende samt för alla de färggranna och mångsidiga delägarna, säger Susanna om sin nya utmaning.
Egentligen känns det som om den kraft som driver Susanna till att kontinuerligt ta sig an nya utmaningar och projekt, är den samma kraften som gör att Fiskars fortsätter utvecklas. Det handlar om människor som vågar ta steget utanför den egna cirkeln.
- Visst finns det även här en vågrörelse, den går i perioder på några år. Vi är ett levande samhälle och omsättningen är stor, folk kommer och går. Ofta behandlar vi samma saker om och om igen, vilket gör att innehållet hålls levande och utvecklas. En viss typ av omvälvning och diskussion för framåt, och om ingen reagerar, är det inte tillräckligt intressant.
- Det är inspirerande att ha att göra med synnerligen olika slags människor. Visst finns det byråkrati även här, men då vi bestämmer oss för att göra något, då händer det också. Det gillar jag.
Vad skulle du ge för tips åt företagare som känner sig i behov av lite nytänk?
- Om du känner att du fastnat i ditt eget hörn, då lönar det sig att sätta en timme på att dricka kaffe med en ny bekantskap, ger Susanna som tips för att hitta nya former av samarbete.
- En av mina samarbetsparter på bland annat Ägräs Distillery är Åboföretaget Blomma creatives. Det är ett exempel på en blomaffär som utvecklat eget koncept, och gör saker annorlunda. De ordnar bland annat workshoppar och har en mycket stark närvaro på sociala medier.

Susannas budskap är klart. Du kan aldrig veta vad som fungerar om du inte modigt vågar prova. Det gäller att våga stiga ut ur boxen. Med Susannas ord: Allting behöver inte vara kreativt men även en rörmokare kan vara kreativ.
- Och det kunde funka med jordgubbar i korvsoppa!
- Sådant tänk inspirerar mig och när det i tillägg sker i Fiskars. Det finns en viss twist i detta samhälle; en massa olika aktörer men alla samlas på gemensam mark.
fiskarsvillage.fi - @fiskars_village
agrasdistillery.com - @agrasdistillery
onoma.fi - @onomagram
blomma.fi - @blommacreatives
TEXT: Ilse Klockars, Place2Go / BILDER: Topi Pakarinen